AKORDEON MIDI ZA GROSZE

 

Jeśli ktoś ma stary akordeon ze sprawnym miechem, może łatwo zrobić z niego akordeon MIDI. Nie będzie konieczna żadna ingerencja w konstrukcję akordeonu. Dwa podzespoły – klawiatura MIDI i przystawka MIDI – zamocowane są do akordeonu przy pomocy rzepów i łatwo można wszystko zdemontować, przywracając akordeon do poprzedniego stanu.

Oczywiście niezbędne jest także źródło dźwięku, którym będzie sterował nasz akordeon MIDI. Może to być komputer z odpowiednim oprogramowaniem lub inny instrument elektroniczny z wejściem MIDI. Od tego będzie zależała jakość dźwięku oraz dostęp do nieograniczonej ilości brzmień akordeonowych bądź różnych instrumentów orkiestrowych.

Przykładowe rozwiązanie. Klawiatura dynamiczna USB i przystawka MIDI z czujnikiem ciśnienia powietrza w miechu.

Co potrafi taki akordeon MIDI?

Możliwość wykonywania praktycznie wszystkich typowych dla akordeonu efektów dynamicznych: crescendo, diminuendo, vibrato (w tym możliwe jedynie na akordeonie vibrato na akordzie crescendo – tego nie zrobi nawet wibrafon), tremolando miechowe, akcenty miechowe itp.

Ciekawie brzmią np. organy kościelne z dynamiką, fortepian z vibrato lub tremolandem miechowym. Oczywiście wszystko to można osiągnąć na dobrym instrumencie elektronicznym, ale nie uzyskamy naturalnej, żywej dynamiki posługując się pedałem, czy tylko klawiaturą dynamiczną.

A. Piazzolla Oblivion –   wszystkie głosy orkiestrowe oraz partia akordeonu nagrane są za pomocą przystawki podłączonej do komputera kablem MIDI (każdy głos oddzielnie na wielościeżkowym oprogramowaniu rejestrującym sygnały MIDI). Nagranie jest surowe, bez żadnej obróbki, masteringu, poprawiania dynamiki itp.

Sterowanie dynamiką instrumentów elektronicznych za pomocą miecha akordeonu daje niespotykane dotąd możliwości ekspresyjne, znacznie ożywia dźwięk i przydaje naturalności muzyce. Szczególnie dotyczy to instrumentów dętych i smyczkowych (i oczywiście akordeonu). Wystarczy porównać obrazy obwiedni sygnałów MIDI. Bogactwo niuansów dynamicznych uzyskanych z przystawki MIDI rzuca się od razu w oczy.

Sygnały dynamiki uzyskane z przystawki MIDI

Typowe komunikaty muzyki elektronicznej

 

Informacje dodatkowe

Klawiatura MIDI – może to być mały keyboard z wąskimi klawiszami, o szerokości takiej jak w akordeonach – ważne, żeby miał gniazdo MIDI lub USB. Wyjście MIDI znacznie upraszcza konstrukcję przystawki, ponieważ do obsługi USB potrzebny jest dodatkowy moduł elektroniczny. Jeśli zastosowana zostanie klawiatura dynamiczna, przystawka powinna mieć wyłącznik dynamiki, gdyż natężeniem dźwięku akordeonu sterujemy miechem, a nie siłą uderzenia w klawisze. Jeśli jednak chcemy grać jak na fortepianie, możemy dynamikę włączyć.

Przystawka MIDI z czujnikiem ciśnienia w miechu – elektronik amator może zbudować taką przystawkę wykorzystując do tego celu popularny system Arduino. Wszystkie ważniejsze wiadomości dotyczące tego systemu, schematy połączeń itp., dostępne są w Internecie.

Widoczna na zdjęciu rurka połączona jest z otworem kołka mocującego miech do obudowy i stanowi część systemu przetwarzającego ciśnienie powietrza w miechu na sygnały MIDI CC 07 – Volume. Przystawka posiada wyłącznik dynamiki klawiszy i regulację Velocity, która jest czasami przydatna, gdyż niektóre banki brzmień wykorzystują ten sygnał do ustawiania artykulacji itp.

Elektronika przystawki MIDI

Mocowanie klawiatury MIDI

Przydatna może być także przystawka w wersji bezprzewodowej z wbudowanym nadajnikiem radiowym. Możliwości są właściwie nieograniczone.

Jeśli chodzi o klawiaturę guzikową, sprawa jest trudniejsza z powodu braku w sklepach odpowiednich keyboardów. Pozostaje więc taką klawiaturę wykonać samodzielnie lub przerobić akordeon guzikowy, dodając styki pod klawisze.

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby włączyć do systemu stronę basowo-akordową akordeonu, wymaga to jednak zaprojektowania i wykonania klawiatury guzikowej z odpowiednimi stykami. Elektronika przystawki jest w stanie taką klawiaturę obsłużyć, ponadto klawiatura basowa może być zamieniana na barytonową tylko za pomocą oprogramowania, czyli możemy mieć konwerter bez skomplikowanej mechaniki.

Opisane tu rozwiązania są przykładowe, system można złożyć na wiele sposobów, w zależności od umiejętności i posiadanych zasobów. Publikacja ma cele tylko edukacyjne, powyższy system nie jest nigdzie produkowany i sprzedawany.